Tisdag 10/10/2023

Oj, längesedan det var sån här stiltje i bloggen men har varit en hel del jobb och plugg så har liksom inte funnits mycket att skriva om.

Men!

Nu ska saker och ting lugna ner sig lite så förhoppningsvis så hinner vi med några inlägg här också!

Har nu börjat min resa i AC Mirage och well, det är inte bara positiva känslor jag känner såhär långt. Om vi ska stöka av det jag inte riktigt gillar så är det faktiskt hur spelet ser ut, omgivningarna är som alltid oerhört vackra, men karaktärerna? Det ser riktigt stelt ut och är i ärlighetens namn ett steg ner från Valhalla känner jag. Ärligt talat så har jag lite svårt att förstå varför man ens valt att släppa till de äldre konsolerna? Det är ju tydligt att de mer kraftfulla konsolerna har dragit det korta strået här och jag tycker inte riktigt att det är okej längre, se på hur Hogwarts Legacy gjorde det istället. Ska man tvunget släppa till den gamla generationen så gör på det sättet istället? Även röstskådespeleriet känns inte helt hundra alltid, speciellt Basim tycker jag inte riktigt lyfter.

Vad är bra egentligen då? Well, den mer kondenserade berättelsen känns ärligt talat som en frisk vind! Detta är inget spel som kommer ta 100+ timmar att spela igenom och det känns fint! Jag gillar också att man också mer gått tillbaka till rötterna i det faktum att det är så mycket mer fokus på historiken här, det kryllar av intressanta codex-entries där man får mer information om olika platser och det gillar jag. Det påminner om de äldre spelen och just den biten har jag verkligen saknat, speciellt i Valhalla.

Men som sagt, jag har inte hunnit överdrivet långt än så länge så mina tankar kan ju förändras en hel del, speciellt när det gäller storyn som jag inte alls känner mig redo att prata om än.

Nu ikväll fick vi också reda på att den nya PS5-Slim släpps nu i november! Först ut är USA men Europa lär ju följa strax därefter. Precis som ryktena så visade det sig också att vara en konsol med en extern skivläsare som man får köpa till för runt 1400kr. Nu kan man kanske tro att detta är något som jag skulle rasa över men nej, det är väl jättebra att Sony ger oss valet? Inte som Xbox som tvingar en in i ett speciellt fack utan här kan du själv avgöra och det gillar jag verkligen.

Förutom AC Mirage har undertecknad också lirat en hel del FC24! Det är helt klart en nivå upp från FIFA 23 måste jag ändå säga, spelet är mer taktiskt och tempot är lägre. Nu har jag hör och häpna faktiskt inte påbörjat någon karriär med Arsenal utan istället har jag spelat en hel del matcher som Crawley Town FC. Det var flera år sedan jag senast gjorde något som ens kan liknas vid en ”Road to Glory” och därför är min upplevelse såhär långt lite annorlunda. Det är svårt! Jag ligger för närvarande tvåa och kommer nog kunna ta mig upp i League 1 men ekonomin är katastrof och de matcher som jag förlorar blir det ofta med ganska så stora siffror, försvarsspelet är mycket mer taktiskt än tidigare och jag måste verkligen påminna mig själv om att inte chansa för då rinner det snabbt iväg.

Nu ska jag dock avsluta här och sätta mig med AC Mirage i några timmar.

På återhörande!

Lämna en kommentar